Afasiförbundet/Talknuten har lämnat in ett remissvar på betänkandet ”Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid” (SOU 2024:42)
Afasiförbundet är engagerade för att öka möjligheten för personer med afasi och språkstörning/DLD att få ta del av- och vara delaktiga i folkbildningen. Därför har vi valt att svara på Folkbildningsutredningens betänkande.
Sammanfattning
- Folkbildning har varit central för att bryta utanförskap och komma i arbete/sysselsättning och stärka delaktigheten för Afasiförbundet både medlemsgrupper med afasi eller språkstörning/DLD.
- Afasiförbundet avslår utredarens förslag om fyra nya delmål för utbildningspolitiken. Vi anser att demokratimålet ska finnas kvar. Vi ser en fara i förhållande till våra medlemsgrupper med en ny målsättning att nå allt fler inom folkbildningen, grunden i de fyra delmålen. Personer med funktionsnedsättning och i synnerhet våra medlemsgrupper som behöver mycket tid, riskerar att bli förlorare i en sådan omorganisering.
- Allt fler unga med språkstörning/DLD slås ut från grundskola och gymnasium. Gruppen med funktionsnedsättning är överrepresenterad bland UVAS, Unga som varken arbetar eller studerar. Vi anser därför att det är av största vikt att folkbildningen värnas för personer med funktionsnedsättning, inte minst tiden den kunnat ge individer att utvecklas och lära. Med en snabbare genomströmning i folkbildningen riskerar den utbildningsform som fungerat så väl för många med kognitiva funktionsnedsättningar att försämras. Fler hamnar då i utanförskap.
Läs hela Afasiförbundets remissvar här (interlänk till Vi påverkar/remissvar vår PDF)